NowoczesnaKancelaria.pl

... o zarządzaniu kancelarią i marketingu prawniczym

  • O nas
  • Tematy wpisów
    • Strategia
    • Technologia
    • Finanse
    • Marketing
    • Zarządzanie
  • Usługi
    • Indywidualne warsztaty dla prawników
    • Marketing prawniczy
    • Wybór programu dla kancelarii
    • Szkolenia
    • Webinary na żądanie
  • Raporty
  • Kontakt

Czy obserwujesz rozwój narzędzi IT?

· Follow: Twitter, Facebook

W ostatni weekend uczestniczyłem w pierwszym na świecie Global Legal Hackathon – spotkaniu prawników z informatykami.

Wydarzenie zostało zorganizowane, żeby umożliwić wypracowanie technologicznych i biznesowych rozwiązań dla prawników, a także po to, by wyposażyć w narzędzia oparte na nowych technologiach osoby poszukujące pomocy prawnej.

Jako mentor i członek jury mogłem przez 2 dni uważnie obserwować, jak 11 interdyscyplinarnych zespołów generuje pomysły i opracowuje prototypy rozwiązań.

Technologie wykorzystywane przez zespoły obejmowały m.in.:

  • blockchain,
  • uczenie maszynowe,
  • big data,
  • automatyzację procesów,
  • analizę predykcyjną,
  • przetwarzanie języka,
  • chatboty itd.

Jakie rozwiązania wypracowano? Opiszę niektóre z nich:

  • aplikacja dedykowana dla kobiet doświadczających przemocy domowej, które są same ze swoim problemem, ponieważ boją się lub wstydzą go ujawnić i podjąć próby rozwiązania. Ma ona pomóc kobietom samodzielnie zdiagnozować sytuację, wyposażyć w wiedzę i wzbudzić motywację do działania, a następnie zaproponować kontakt z psychologiem lub prawnikiem sponsorowanym w modelu CSR, crowdfunding, dotacji publicznych itp. (pierwsze miejsce w konkursie),
  • aplikacja tłumacząca treść zawiłych pism urzędowych na język zrozumiały dla przedsiębiorcy/obywatela. Pozwoli np. na podstawie zdjęcia pisma wykryć próbę wyłudzenia albo podpowie, co należy zrobić, gdy otrzymało się pismo z ZUS (drugie miejsce w konkursie),
  • aplikacja społecznościowa pozwalająca na wspólne tworzenie ustrukturyzowanych check-list zawierających instrukcje postępowania w różnych sytuacjach. Ma ona pomóc  np. mniej doświadczonym prawnikom w sprawniejszym  funkcjonowaniu np. na sali sądowej dzięki postępowaniu zgodnie z instrukcją stworzoną przez społeczność (trzecie miejsce w konkursie),
  • narzędzie umożliwiające przewidywanie (na podstawie analiz orzecznictwa przy wykorzystaniu uczenia maszynowego i data mining) kwot zasądzonych zadośćuczynień np. w przypadku wypadków komunikacyjnych. Miałoby to pozwolić na podjęcie trafniejszych decyzji co do podjęcia ewentualnego procesu lub przebiegu negocjacji,
  • narzędzie (oparte o blockchain) umożliwiające błyskawiczną wymianę szyfrowanych plików w utrwalonej postaci z wiarygodnym potwierdzeniem wysłania pliku i jego odbioru, co może znacznie przyspieszyć wymianę dokumentów (np. NDA),
  • aplikacja pozwalająca na poszukiwanie powiązań pomiędzy osobami i podmiotami gospodarczymi na podstawie nieoczywistych kryteriów. Pozwoli np. komornikowi na ustalenie powiązań pomiędzy podmiotami założonymi w tym samym dniu albo przez członków rodziny,
  • narzędzie, które umożliwia tworzenie formularzy zapotrzebowania informacyjnego na podstawie wpisywanych w języku naturalnym pytań. Pozwala np. błyskawicznie opracować formularz ankiety w procesie due diligence. Równolegle z wpisywaniem pytań (np. data założenia spółki, liczba członków zarząd) tworzy się formularz, na podstawie którego powstanie baza danych. Gromadzone dane można potem łatwiej poddawać analizie niż w przypadku przesyłanych jako załączniki do maili dokumentów.

Nie ukrywam, że gorąco kibicuję tego typu rozwiązaniom i z niecierpliwością czekam na dalsze działania zespołów w tym zakresie, a być może – wdrożenie któregoś z powyższych rozwiązań.

Okazuje się bowiem, że:

  • prawnicy i informatycy potrafią doskonale porozumiewać się, zdefiniować potrzebę i razem tworzyć rozwiązania,
  • większość wypracowanych rozwiązań służy np. poprawie efektywności działania prawnika – eliminuje lub porządkuje czynności powtarzalne czy też czynności polegające na poszukiwaniu i porządkowaniu informacji,
  • można pomóc innym – nowe technologie mogą pomóc w poruszaniu się w gąszczu prawnych zawiłości, a tym samym sprawić, że pewne rozwiązania mogłyby się stać bardziej dostępne.

Czy któreś z tych przedstawionych powyżej rozwiązań mogłoby doprowadzić do zwiększenia popytu na usługi prawnicze?

Czy mogłoby wspomóc pracę prawnika, a tym samym poprawić jego efektywność i być może – satysfakcję z pracy?

Czy tego typu narzędzia mogłyby pomóc prawnikom w pozyskiwaniu nowych klientów?

A co Państwo na to?

Jestem niezmiernie ciekaw Państwa opinii.

Podziel się
Facebook
Twitter
Tweet
LinkedIn
Email a Friend
Email a Friend

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni Wpis
Jaka jest naprawdę stawka godzinowa Państwa kancelarii?
Następny Wpis
Porozmawiajmy o pieniądzach
© 2019 Ryszard Sowiński
Design by SPYR