W polskim Internecie blogów prawniczych jest (jak do tej pory) bardzo niewiele – tych dobrych jeszcze mniej. Tymczasem zachodni świat prawniczy oszalał na punkcie blogów. To nie strony internetowe, listy dyskusyjne i fora dyskusyjne są w centrum uwagi. Dzisiaj (jeszcze nie w Polsce) blogi są jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji kancelarii z rynkiem.
Dlaczego blogi przynoszą wartość?
- blogi pozwalają na prezentację kompetencji, doświadczeń i osobowości konkretnej, żywej osoby,
- zajmują wysokie miejsce w wyszukiwarkach,
- są skoncentrowane na wiodącym temacie,
- przywiązują do siebie (i autora) czytelników,
- pozwalają na subskrypcję przez RSS,
- pozwalają na dyskusję, wchodzenie w interakcje,
- prowokują autora do samodoskonalenia się i stanowią swoiste narzędzie zarządzania wiedzą.
….i jest jeszcze sto innych powodów, dla których warto interesować się blogami. Jest jednak jeden zasadniczy powód, dla którego blog prawniczy jest zjawiskiem coraz istotniejszym dla naszej branży. Kontakty społeczne są dla prawników podstawowym źródłem zdobywania klientów, a ponieważ dzisiaj coraz bardziej się wirtualizują, a blogi i serwisy społecznościowe to serce kontaktów społecznych w sieci… to właśnie blogi są dziś w centrum uwagi osób odpowiedzialnych za marketing w branży prawniczej.
Przemyślmy fenomen naszej-klasy.pl – to właśnie ilustracja zjawiska wirtualizacji kontaktów społecznych. Nakłady czasowe na budowanie kontaktów społecznych w sieci powinny wzrastać wprost proporcjonalnie do skali tego zjawiska.
W dyskusjach na temat prawniczego blogowania podkreśla się przede wszystkim fakt, że blogi pozwalają na dotarcie do grupy docelowej przy minimalnym nakładzie czasu i pieniędzy. Ponadto blogi są narzędziem świadomego zarządzania marką zarówno blogera, jak i kancelarii, z którą jest związany.
Jakie są warunki powodzenia bloga prawniczego?
Kilka najważniejszych elementów:
- trzeba mieć coś mądrego do powiedzenia i precyzyjnie zdefiniować grupę odbiorców,
- należy regularnie (najlepiej raz w tygodniu) uzupełniać wpisy,
- należy aktywnie promować blog przy wpisach na inne blogi, linkując blog na stronach internetowych, umieszczając jego adres w stopkach listów i w innych miejscach w sieci,
- należy wchodzić w interakcje z osobami wpisującymi komentarze i samemu zabierać głos w internetowych dyskusjach prowokując w ten sposób do odwiedzin swojego bloga.
Szczególnie ważny jest ten ostatni sposób – właśnie dzięki wchodzeniu w wirtualne interakcje z właściwymi osobami tworzy się relacje społeczne, które mogą w konsekwencji zaowocować nawiązaniem relacji biznesowej. Co prowadzi do wniosku iż prawniczy blog może przynieść wielką wartość.
Steve Covell, amerykański prawnik prowadzący jeden z popularnych blogów prawniczych opisał trzy fazy świadomości blogerów-specjalistów:
- Coś musi w tym być skoro tylu ludzi to robi, ale nie wiem o co chodzi.
- OK., wygląda to nieźle, jest w tym znacznie więcej niż przypuszczałem ale po prostu nie widzę praktycznego zastosowania.
- O Boże! Korzyści jakie mogę osiągnąć ujawniają się tak szybko, że nie nadążam z ich wykorzystaniem.
Siły blogów nie powinniśmy przeceniać, ale nie można jej tez nie doceniać. Musimy zatem nauczyć się ją właściwie ocenić – bez zdobycia doświadczeń będzie to niemożliwe. Zakładając jednak, że blog prawniczy posiada duży potencjał – pojawia się szansa zajęcia silnej pozycji w społeczności internetowej.
Dodaj komentarz