NowoczesnaKancelaria.pl

... o zarządzaniu kancelarią i marketingu prawniczym

  • O nas
  • Tematy wpisów
    • Strategia
    • Technologia
    • Finanse
    • Marketing
    • Zarządzanie
  • Usługi
    • Indywidualne warsztaty dla prawników
    • Marketing prawniczy
    • Wybór programu dla kancelarii
    • Szkolenia
    • Webinary na żądanie
  • Raporty
  • Kontakt

Jakość przywództwa – kluczowy czynnik rozwoju kancelarii prawnych

· Follow: Twitter, Facebook

Wy­po­czę­ty i pełen energii wracam do blo­go­wa­nia po wa­ka­cyj­nej prze­rwie. W tym wpisie chciał­bym omówić po­krót­ce jeden z naj­waż­niej­szych czyn­ni­ków sukcesu kan­ce­la­rii praw­nych – czyn­ni­ku po­mi­ja­nym często w dys­ku­sjach na temat rozwoju kan­ce­la­rii praw­nych – czyn­ni­kiem tym jest jakość przy­wódz­twa. W wi­ki­pe­dii pojęcie przy­wódz­twa ujęto w na­stę­pu­ją­cy sposób:

“Przy­wódz­two w za­rzą­dza­niu należy ro­zu­mieć jako zdol­ność do wpły­wa­nia na za­cho­wa­nia pra­cow­ni­ków w celu re­ali­za­cji okre­ślo­nych celów. Przy­wódz­two opiera się przede wszyst­kim na au­to­ry­te­cie danej osoby, a także władzy, którą inni do­bro­wol­nie ak­cep­tu­ją. Przy­wódz­two to usta­la­nie kie­run­ku, wy­pra­co­wy­wa­nie wizji przy­szło­ści or­ga­ni­za­cji, jak również nada­wa­nie kie­run­ku działań ludzi. Przy­wódz­two to również mo­ty­wo­wa­nie i in­spi­ro­wa­nie, wy­zwa­la­nie energii w lu­dziach. Przy­wódz­two jest nie­zbęd­ne do two­rze­nia zmian, a za­rzą­dza­nie do sys­te­ma­tycz­ne­go uzy­ski­wa­nia wyników. Dobry me­na­dżer to przy­wód­ca.”

W marcu tego roku Bassi L. i McMur­rer D. opu­bli­ko­wa­li wyniki badań jakie prze­pro­wa­dzi­li na grupie 69 ame­ry­kań­skich kan­ce­la­rii praw­nych. Autorzy badań starali się znaleźć zmienne, które w naj­więk­szym stopniu wpły­wa­ły na poziom sukcesu kan­ce­la­rii praw­nych. Badania po­świę­co­ne były właśnie kwestii przy­wódz­twa, po­zio­mo­wi za­rzą­dza­nia oraz sto­so­wa­nym w kan­ce­la­riach prak­ty­kom wspo­ma­ga­ją­cym rozwój dzia­łal­no­ści (bu­si­ness de­ve­lop­ment). Badani wy­peł­nia­li ankiety skła­da­ją­ce się z ok. 80 pytań a autorzy badania szukali związ­ków po­mię­dzy 24 czyn­ni­ka­mi zwią­za­ny­mi z pię­cio­ma wy­mia­ra­mi za­rzą­dza­na kan­ce­la­ria­mi a po­zio­mem sukcesu mie­rzo­ne­go również pię­cio­ma miarami.

Ana­li­zo­wa­ne wymiary za­rzą­dza­nia kan­ce­la­rią to:

  1. Jakość przy­wódz­twa,
  2. Prak­ty­ki zwięk­sza­ją­ce za­an­ga­żo­wa­nie pra­cow­ni­ków,
  3. Do­stęp­ność wiedzy (za­rzą­dza­nie wiedzą),
  4. Opty­ma­li­za­cja pro­duk­tyw­no­ści pra­cow­ni­ków,
  5. Umie­jęt­ność uczenia się or­ga­ni­za­cji.

Sukces firm praw­ni­czych zde­fi­nio­wa­no za pomocą 5 czyn­ni­ków:

  1. Zdol­ność przy­cią­ga­nia pra­cow­ni­ków,
  2. Umie­jęt­ność utrzy­ma­nia klu­czo­wych pra­cow­ni­ków,
  3. Poziom sa­tys­fak­cji klien­tów,
  4. Poziom rozwoju ofe­ro­wa­nych usług,
  5. Ren­tow­ność (zy­skow­ność) kan­ce­la­rii.

Badanie po­le­ga­ło na po­szu­ki­wa­niu relacji po­mię­dzy pię­cio­ma wy­mia­ra­mi za­rzą­dza­nia kan­ce­la­ria­mi a osią­ga­ny­mi przez nie suk­ce­sa­mi zde­fi­nio­wa­ny­mi w opisany powyżej sposób. W po­niż­szej tabeli ze­sta­wio­no wyniki badań. Na szaro za­zna­czo­no czyn­ni­ki, które w istotny sta­ty­stycz­nie sposób sko­re­lo­wa­ne były z suk­ce­sem kan­ce­la­rii. W po­zo­sta­łych przy­pad­kach nie stwier­dzo­no ko­re­la­cji co nie oznacza, że jej nie ma (taki urok badań na­uko­wych).

Przyj­rzyj­cie się Państwo uważnie jakie czyn­ni­ki uznano za ważne (z punktu wi­dze­nia rozwoju kan­ce­la­rii) a jakie, często wbrew in­tu­icji, nie okazały się istotne.

*trudne do prze­tłu­ma­cze­nia więc podaję w ory­gi­na­le: “In­c­lu­si­ve­nes: Part­ners and ma­na­gers col­la­bo­ra­te with em­ploy­ees and invites input.”
** “new hires com­ple­te a tho­ro­ugh orien­ta­tion” 

Badania wy­ka­za­ły, że na sukces firm praw­ni­czych naj­sil­niej wpływa 9 czyn­ni­ków, usze­re­go­wa­nych według stopnia wpływu poniżej:

  1. Umie­jęt­no­ści przy­wód­cze part­ne­rów
  2. In­klu­zyw­ność (w ro­zu­mie­niu przed­sta­wio­nym w tabeli)
  3. Umie­jęt­no­ści me­ne­dżer­skie
  4. Ranga i wspar­cie pro­ce­sów uczenia się
  5. In­no­wa­cyj­ność
  6. Oddanie pra­cow­ni­kom
  7. Do­stęp­ność in­for­ma­cji
  8. Systemy pomiaru za­an­ga­żo­wa­nia
  9. Ko­mu­ni­ka­cja part­ne­rów

Pre­zen­to­wa­ne badania wy­ka­za­ły, jak dużą rolę w rozwoju kan­ce­la­rii odgrywa oso­bo­wość part­ne­rów, me­ne­dże­rów i spra­wu­ją­cych kie­row­ni­cze funkcje człon­ków zespołu (np. szefów ze­spo­łów spe­cja­li­za­cyj­nych). Sto­so­wa­nie nawet naj­lep­szych technik za­rzą­dza­nia (np. pla­no­wa­nie działań, od­po­wied­ni system or­ga­ni­za­cyj­ny czy mo­ty­wa­cyj­ny) nie gwa­ran­tu­ją sukcesu jeżeli kan­ce­la­rią nie za­rzą­dza­ją praw­dzi­wi liderzy.

Drogi Par­te­rze – czy po­sia­dasz oso­bo­wość przy­wód­cy i czy roz­wi­jasz w sobie cechy lidera? Czy wiesz jakie to cechy? Czy po­tra­fisz roz­po­znać je wśród swoich pra­cow­ni­ków, którzy kiedyś będą za­rzą­dzać Twoją kan­ce­la­rią?

Podziel się
Facebook
Twitter
Tweet
LinkedIn
Email a Friend
Email a Friend

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni Wpis
Jak zachęcić pracowników do aktywności marketingowej
Następny Wpis
Zbyt wysokie stawki godzinowe polskich kancelarii
© 2019 Ryszard Sowiński
Design by SPYR