W opublikowanym ostatnio raporcie „Programy do zarządzania kancelarią prawną 2024” zapytaliśmy producentów o ich plany związane z zastosowaniem sztucznej inteligencji w ich programach. Odpowiedzi nie były dla nas zaskoczeniem – producenci uważnie analizują możliwości AI w branży prawniczej i dążą do ich wykorzystania w swoich programach.
Respondenci zapowiadali wprowadzanie takich funkcjonalności jak m. in.
- automatyczne tworzenie szkiców dokumentów, e-maili
- analiza dokumentów prawnych do wyszukiwania niedozwolonych klauzul i zwracania uwagi na ryzyka,
- asysta w wyszukiwaniu, gromadzeniu wniosków, argumentów, stanów faktycznych opratych na danych kancelarii
- automatyzacja planowania i realizacji zadań,
- automatyzacja procesów związanych z raportowaniem,
- automatyzacja rejestracji czasu pracy,
- ocena rentowności klienta/sprawy,
- ocenę czasu pracy wymaganego na konkretne zadania,
- opis prowadzonej korespondencji,
- planowanie projektów oraz zarządzanie projektami prawnymi,
- podsumowanie treści dokumentów,
- porównywanie treści wielu dokumentów,
- przetwarzanie mowy na tekst (ang. speak-to-text) i integrację funkcji za pomocą interfejsu głosowego,
- sugerowanie treści dokumentów i wiadomości e-mail.
Po wyczerpujące informacje odsyłamy do raportu “Programy dla kancelarii 2024” – link do pobrania tutaj.
Te ambitne plany mają tym razem dużą szanse na powodzenie. Piszę „tym razem”, bo dyskusja na temat roli tych technologii w branży prawniczej trwa w Polsce od kilkunastu lat, ale praktycznych rozwiązań było do tej pory niewiele. Przed 2022 rokiem docierały do nas inspirujące informacje zza granicy o eksperymentalnych i praktycznych wdrożeniach takich technologii (IBM Watson, DoNotPay, Axiom). W Polsce były one wykorzystywane przez nieliczne kancelarie, szczególnie sieciowe, międzynarodowe, przez niektórych producentów oraz nieliczne polskie firmy prawnicze. Obserwując rynek, treść zgłoszeń do konkursów na innowacyjne kancelarie, projekty rozwijane w ramach Legal Hackathon odnosiłem wrażenie, że szykuje się zmiana. Po 2022 roku stało się jasne, że nastąpi ona w ciągu najbliższych kilku lat.
Kiedy myślę o przyszłych kierunkach rozwoju oprogramowania dla kancelarii przychodzą mi na myśl 3 główne trendy, które mogą stać się kluczowe dla producentów oprogramowania i ich klientów. Te trendy dotyczą:
- zaawansowanej analityki danych
- coraz pełniejszej automatyzacji
- zaawansowanej integracji
Zawansowana analityka danych
W ciągu ostatnich 10 lat producenci zrobili ogromne postępy jeżeli chodzi o funkcje analityczne oprogramowania. Moduły analityczne wzbogacano o nowe wskaźniki, dbano w wizualizację danych. W dobie rosnącej konkurencji rosła też świadomość prawników, że intuicyjne zarządzanie efektywnością czy finansami ma znaczenie.
AI otwiera jednak zupełnie nowe możliwości pozwalając na pogłębioną analizę danych pozwalającą na podniesienie efektywności wycen, zarządzanie poziomem satysfakcji klientów, ocenę efektywności pracy prawników, przewidywanie wyników spraw a nawet wykrywanie wczesnych objawów wypalenia zawodowego pracownika. Wiele danych już jest w systemach kancelaryjnych – czas na lepsze narzędzia do ich analizy.
Zarządzanie przez dane (management by data) może stać się wkrótce nowym paradygmatem zarządzania kancelariami, uzupełniając popularne w ostatnich 20 latach zarządzanie przez cele (mbo) czy zarządzanie przez wartości (mbc).
Automatyzacja
Producenci od samego początku starają się, aby programy do zarządzania ułatwiały prawnikom pracę poprzez eliminowanie czynnika ludzkiego tam, gdzie jest to możliwe. Tworzenie dokumentów na podstawie predefiniowanych szablonów, generowanie raportów czasu pracy, automatyczne wnioski urlopowe, przypominajki, elektroniczny obieg dokumentów – to tylko niektóre z przykładów.
AI i w tym przypadku otwiera nowe możliwości. Oczekuję, że wkrótce rozwiną się możliwości tworzenia złożonych dokumentów, wymagających analizy i wnioskowania. Dzięki chatbotom zmieni się sposób interakcji prawników z wiedzą wytworzoną w kancelarii oraz pochodzącą z innych źródeł, jak np. systemy informacji prawnej. Liczę też na to, że w kancelariach zmniejszy się istotnie liczba rutynowych czynności (np. rejestracja czasu pracy, skanowanie i opisywanie dokumentów, korespondencja z klientami) a dzięki temu prawnicy i personel pomocniczy uzyskają przestrzeń na bardziej wartościową pracę.
Integracja
Od kilku lat obserwujemy coraz bardziej udane próby integracji oprogramowania do zarzadzania kancelariami z zewnętrznymi bazami danych i oprogramowaniem. Producenci chwalą się, że ich programy „współpracują” z GUS, KSEF, Pocztą Polską, PISP, VIES czy z wybranymi programami księgowymi.
Uważam, że integracja będzie jednym z najważniejszych trendów, które znacząco wpłyną na użyteczności oprogramowania do zaraządzania kancelariami. Chodzi mi tu zarówno o integrację bezpośrednią (API) jak i pośrednią (np. Zapier). Programy do zarządzania nie zastąpią oprogramowania księgowego, aplikacji bankowych, pakietów biurowych, systemów rezerwacji biletów czy portali informacyjnych. Dzięki inteligentnej integracji programy te mogą pomóc kancelariom stworzyć ekosystemy dobrze dopasowane do ich specyfiki i potrzeb. Wyobrażam sobie już wkrótce sytuację, w której na podstawie treści mojej krótkiej rozmowy telefonicznej z klientem, podczas której postanawiamy spotkać się osobiście w mieście siedziby klienta, mój asystent AI, zintegrowany z programem do zarządzania, znajduje miejsce w naszych kalendarzach, kupuje bilet, rezerwuje hotel i przypomina mi dzień wcześniej, abym przygotował się do podróży – wprowadzi też pozycje kosztowe do systemu księgowego przypisując je do klienta, sprawy i mojego zespołu.
Przed nami ciekawe czasy.
Chcesz wiedzieć więcej?
- Pobierz raport „Programy do zarządzania kancelarią prawną 2024„
- Obejrzyj nasz webinar o sztucznej inteligencji „AI w kancelarii – jak oszczędzić czas?”
- Umów odpłatną konsultację w sprawie wyboru programu dla Twojej kancelarii tutaj
- Dołącz do Nowocześnika:
Dodaj komentarz